Etiquette

We weten niet of iemand al een definitieve ethische code of gedragscode voor Backgammon heeft geschreven, maar het is hard nodig. En het is niet alleen nodig omdat er een paar idioten zijn met een zeer slechte ethiek en hoffelijkheid, maar omdat velen van ons gewoon niet beseffen hoe bepaalde dingen als onvriendelijk of onbeleefd kunnen worden ervaren. Dus, voor wat het waard is, hier zijn dingen die dwars kunnen zitten en waarvan we willen voorstellen dat ze de do’s en don’ts van Backgammon zouden moeten zijn.

De meesten hiervan zijn van toepassing op zowel live wedstrijden als virtueel (internet)spel. Chouette heeft zelfs een complexere reeks normen en waarden.

DO’S
* Begroet je tegenstander altijd op een vriendelijke manier. Je kunt gewoon hallo zeggen, elkaar de hand schudden, geluk wensen, een goede match wensen, vertellen waar je vandaan komt, of wat dan ook… maar ga niet gewoon zitten en beginnen met gooien van de dobbelstenen.

* Als een wedstrijd voorbij is, neem dan altijd afscheid. Of bedank voor het spelen, of waar je je prettig bij voelt. Je hoeft niet “goede wedstrijd” te zeggen als je niet gelooft dat het zo was, maar als je de verliezer bent, felicitaties en beste wensen in de rest van het toernooi of online is een redelijk afscheid.

* In elke competitieve situatie is respect voor je tegenstander en het gebruikte materiaal van essentieel belang. Het bevordert niet alleen een positieve sfeer, maar draagt ook bij aan een eerlijke en plezierige ervaring voor iedereen.

* Als je verdubbelt, plaats je de kubus voorzichtig in het midden en zeg je verdubbelen. Als je de kubus aanneemt, leg het dan op het bord aan jouw zijkant en zeg “take”. Als je laat vallen, zorg er dan voor dat je de kubus op de juiste plaats legt en duidelijk “drop” of “pass” zegt.

* Beide partijen moeten de score bijhouden en u moet de score bekendmaken of de aankondiging van de score door uw tegenstander bevestigen na elke game. Als het een Crawford-spel is, meld dat dan aan het begin en neem de kubus weg van het bord en/of maak dit kenbaar op het scorebord als deze aanwezig is.

* Schud je dobbelstenen altijd minstens drie keer en rol ze uit. Schud niet terwijl je tegenstander speelt of aan een spel denkt. Wees stil terwijl je tegenstander aan het denken of spelen is.

* Beland minstens 1 van je dobbelstenen niet vlak op het bord maar bijvoorbeeld op 1 van je stenen of zelfs erbuiten dan neem je de stenen terug en rol je opnieuw.


DON’TS
* Wijs tijdens of na een wedstrijd niet op het geluk van je tegenstander. Of je het nu bedoelt of niet, wijzen op het geluk van je tegenstander suggereert dat hij aan het winnen is of heeft gewonnen vanwege dat geluk en niet vanwege zijn vaardigheid. Ook al had hij ongelooflijk veel geluk, het is een slechte vorm van sportiviteit. En de meeste spelers zien hun eigen geluk niet in, evenals de vele slechte worpen die de tegenstander waarschijnlijk ook kreeg. De meeste spelers vergeten ook dat hoe beter je speelt, hoe meer geluk je lijkt te hebben, omdat je klaar bent voor meer goede worpen en beschermd bent tegen meer slechte worpen.

* Noem niet de slechte worpen van je tegenstander, of je eigen goede. Het is irritant en grillig.

* Raak de cube niet aan, tenzij je wilt verdubbelen. In feite kan dit zelfs, bewust of onbewust, een vorm van bedrog zijn. Je reikt bijvoorbeeld naar de kubus en kijkt of de tegenstander naar het scorebord reikt of reikt om de kubus te pakken. Of je kijkt gewoon naar zijn reactie.

* Gooi niet voordat je tegenstander duidelijk zijn dobbelstenen heeft opgepakt. Te vroeg gooien, of gewoon terwijl hij zijn dobbelstenen oppakt, kan alleen maar leiden tot conflicten over de vraag of de worp wel of niet heeft geteld, en of de speler echt klaar is met nadenken over zijn spel.

* Lach, grinnik of giechel niet als je tegenstander een heel slechte worp krijgt, en verheug je niet als je een heel goede krijgt. Het is irritant en niet leuk.

* Speel niet als een schildpad. Het is prima om stil te zitten en na te denken over een heel moeilijke beslissing over spelen of de cube te gebruiken. Zelfs de beste experts hebben tijd nodig om alle variabelen te overwegen. Maar als je vroeg in het spel een eenvoudige keuze hebt tussen twee spelen, is het echt onattent om meer dan een paar seconden te nemen om de keuze te maken. We zijn het er allemaal over eens dat langere wedstrijden eerlijker zijn (de betere speler heeft meer kans om te winnen), maar we worden vaak ontmoedigd om langere wedstrijden te houden omdat sommige mensen er gewoon te lang over doen. Het verpest het plezier, evenals de eerlijkheid van het spel. Als ik een uur de tijd had om naar elke beweging te kijken, zou ik zeker minder fouten maken. Maar het zou een vreselijk spel zijn om te spelen of te kijken.

* Het complimenteren van de worpen van je tegenstander is gewoon een andere manier om hem te vertellen dat hij geluk heeft. Als je hem een compliment wilt geven over een spel, of een cube-beslissing, of een goed gespeeld spel, bij uitzonderlijke gelegenheden of nadat de wedstrijd voorbij is, is dat prima.

Play fair,
be prepared for others to play dirty,
and don’t let them drag you into the mud.
Richard Branson


Heb je een van bovenstaande zaken ervaren? Natuurlijk heb je dat. Is het omdat je tegenstander een onsportief is? Niet altijd. Vaak realiseren mensen zich gewoon niet dat deze dingen aanstootgevend of hinderlijk zijn. Misschien kunnen toernooidirecteuren dit artikel ter herinnering aan de deelnemers ter beschikking stellen, en ik hoop dat er ter referentie een kopie op een aantal internetservers wordt geplaatst.

bron: Sportsmanlike Conduct in Backgammon (bkgm.com)